070-3223066 (Nederlandnl) 078-353100 (Belgiëbe) Nieuwsbrief
  • 16 dagen
  • Vanaf Amsterdam
  • Incl. huurauto
  • Accommodaties geregeld
  • vanaf € 4400,- per persoon
Prijzen en aanvragen

Kleurrijk Malawi: Het warme hart van Afrika

Malawi geldt als één van de armste landen van Afrika. Tegelijkertijd is het een een stabiel en veilig land, met een vriendelijke en gastvrije bevolking. ‘The Warm Heart of Africa’, zo presenteert Malawi zichzelf graag. Tijdens deze rondreis Malawi maakt u kennis met de verschillende en fascinerende aspecten van dit land.

Rondreis Malawi

Meer dan bijvoorbeeld Zuid-Afrika of Namibië is het een puur Afrikaans land, met her en der hectische markten langs de weg, een afwisselend landschap en het dominante Lake Malawi (honderden kilometers lang). Maar u vindt er ook groene thee en koffieplantages in het zuiden, sterk in ontwikkeling zijnde wildparken en goede accommodaties. Zelf rondreizen kan prima, mits met goede navigatie en niet in het donker: de vele fietsers hebben nooit licht. Met een chauffeur rondreizen gebeurt hier vaak. Malawi: heeft zelf niet alleen een ‘warm hart’ maar is zeker ook een land om je hart aan te verliezen.

Deze rondreis Malawi omvat het midden en zuiden van Malawi, met onder meer Lake Malawi, twee wildparken en de theeplantages streek.

Een combinatie met bijvoorbeeld een 3-daagse verlenging naar South Luangwa National Park in Zambia –  op 275 km van de hoofdstad Lilongwe in Malawi – is aantrekkelijk. Maak in dat geval de reis in omgekeerde richting.

Deze reis is inclusief:

• Vluchten vanaf Brussel via Addis Adeba of vanaf Amsterdam via Johannesburg
  • Huurauto (4×4), inclusief GPS
  • Alle genoemde accommodaties inclusief ontbijt
  • 10 x diner en 8 x lunch en park fee’s
  • In totaal acht safari’s in de wildparken Liwonde en Majete
  • Sunset cruise Blue Zebra Island Lodge
  • Routeboek met tips voor onderweg
  • 24/7 ondersteuning ter plekke
  • Excl visa Malawi en eventueel Zambia

Lees ook onze blogs over Malawi en kijk eens naar enkele van de Malawi filmpjes op onze Facebook pagina.

Rondreis

Nr Dagen Plaats Hotel Nachten
1 1-4 Lilongwe Kumbali Country Lodge 3
2 4-6 Malawi Lake Blue Zebra Island Lodge 2
3 6-8 Liwonde National Park Mvuu Camp 2
4 8-10 Zomba Zomba Forest Lodge 2
5 10-13 Satemwa Huntingdon House/Satemwa 3
6 13-15 Majete Wildlife Reserve Thawale Lodge 2
De route in beeld gebracht
De accommodaties van waar u verblijft

Lilongwe

Dag 1 – 4
De reis naar Malawi duurt wel even (via Ethiopië of Zuid-Afrika). Maar dat is alweer vergeten als we op dag 2 van onze reis op de luchthaven van de hoofdstad Lilongwe worden opgewacht en een vriendelijke chauffeur ons naar onze eerste accommodatie brengt, Kumbali Country Lodge. Hier zullen we twee nachten blijven. Het is een half uurtje van het vliegveld en een kwartier van de stad. Na aankomst wordt ons gevraagd of we ’s middags nog iets willen doen of zien, maar we kiezen ervoor te relaxen bij het zwembad in de uitgestrekte tuin.  Aan het einde van de dag drinken we wat op het gezellige terras bij de bar. De eigenaren tonen zich bereid ons vast het een en ander te vertellen over het leven in Malawi. We verheugen ons nog meer op de komende reis. ’s Avonds eten we voortreffelijk.

Na een ontspannen ontbijt staat de gids klaar om ons mee te nemen naar de stad. We bezoeken onder meer het Lilongwe Wildlife Centre. Maar het meest indruk maakt de markt in de oude stad. We weten het dan nog niet maar markten komen we nog heel wat keren tegen blijkt later. Maar deze is groot en bijzonder en toont wat Malawi is: arm maar relaxt, de mensen vriendelijk en behulpzaam: al houden ze er niet altijd van als we ‘zomaar’ een foto nemen: wat kleingeld helpt.

We stoppen voor een late lunch in de stad en rijden terug naar Kumbali.

U slaapt twee nachten in Kumbali Lodge, inclusief ontbijt en diner.

1 Kumbali Country Lodge
Kumbali Country Lodge

Malawi Lake

Dag 4 – 6
De reis gaat vandaag in etappes naar Blue Zebra Island Lodge, ín Lake Malawi. Eerst een paar uur rijden naar Salima, daarna een half uur varen. We worden om 12 uur bij de boot verwacht.
We rijden over een goede tweebaans asfaltweg. Zeker als we in de buurt komen van dorpen en iets grotere plaatsen is het een drukte van belang: met busjes, bussen maar vooral met fietsen, karren en wandelaars. De vrouwelijke wandelaars hebben vaak vracht op een hoofd: een bak, een doek met was erin, takken. Zo gauw we stoppen wordt er van alles aangeboden. We houden het bij een zakje noten. Het meisje van wie de noten kopen toont ons een warme glimlach als we iets meer geven dan ze vraagt – hoewel het nog steeds een schijntje is. We snappen het wel. We hebben gehoord dat een loon van 1 dollar per dag geen uitzondering is.

De laatste paar km rijden we over een verharde zandweg tot we aankomen bij de plek waar twee mannen van Blue Zebra Island Lodge ons met hun speedboot opwachten. De bagage wordt in een kar naar de boot gereden en daarna de boot in gedragen. Schoenen uit en wij ook het water en daarna de boot in.  Onderweg varen we langs vissers maar we zien ook nijlpaarden dobberen.

Als we aankomen worden we naar onze riante tented suite gebracht. We gaan hier de komende dagen zwemmen, snorkelen, duiken, maken sunset tours.  We maken ook een niet zo lange maar toch pittige wandeling over het eiland, met een paar flinke klimmetjes. Omdat we de sunset cruise al de eerste dag hebben gemaakt, nestelen we ons de volgende dag op het terras bij onze suite, een (Malawi) Gin & Tonic bij de hand. In de verte horen we nijlpaarden.
Uiteindelijk zien we maar een klein stukje van het gigantische zoetwatermeer, dat maar liefst 560 km lang is en max 75 km breed. Uiteraard is het een populaire bestemming voor toeristen, maar zeker zo belangrijk als inkomstenbron voor de vele vissers. In het licht van de ondergaande zon zien we de bootjes langsvaren. Een idyllisch gezicht.

U slaapt in Blue Zebra Island Lodge, inclusief alle maaltijden en sunset cruise.

2 Blue Zebra Island Lodge
Blue Zebra Island Lodge

Liwonde National Park

Dag 6 – 8
De boot terug vertrekt vandaag al vroeg. Het is na de boottocht nog wel een uurtje of vijf rijden naar onze volgende stop: Liwonde National Park. Erg? Geenszins. We genieten van het landschap maar zeker zoveel van het leven lángs en niet in de laatste plaats óp de weg. Wie een fiets heeft, heeft werk. We zien fietsen met een comfortabel zitje achterop – een taxi. Er worden geiten en varkens mee vervoerd, vastgebonden op een plank. Grote balen steenkool en hout – wat niet. Het is vandaag ook voor het eerste dat we de lokale delicatessen zien: een rijtje muizen, gedroogd en ingeklemd tussen twee stokjes. Voor omgerekend 1 USD heb je een hele stok met zo’n vijf tot zeven muizen. We kopen een stokje en laten de verkoper proeven van zijn eigen waar: hij geld, wij een foto, iedereen blij.

Het laatste stuk is weer een kleine 20 kilometer over een verharde zandweg. Langs die weg liggen achttien dorpen (horen we later), allemaal met hun eigen waterpomp. Een hele luxe, aangelegd door de regering of hulporganisaties. Hier wordt de was gedaan, water gehaald om te koken en om je te wassen. Eén pomp en soms maar één WC horen we. De kinderen zwaaien ons enthousiast na.

Om bij ons overnachtingsadres te komen, Mvuu camp, moeten we met een boortje de rivier oversteken en direct bij aankomst zijn we al verbaasd over de enorme aantallen nijlpaarden die hier in het water drijven en – bijzonder – ook overdag naast de rivier lopen en staan. Liwonde staat bekend om de grote aantallen nijlpaarden en olifanten. Luipaarden en neushoorns zijn er ook maar laten zich wat minder makkelijk zien. We lunchen en maken ons klaar voor de eerste safari. We maken er de komende dagen nog drie.

Vanaf ons kamp hebben we mooi uitzicht op de rivier. Bij het ontbijt spotten we eerst één olifant, dan nog twee en dan opeens zijn het er meer dan dertig. Groot en klein, aan de overkant van de rivier. Wat een magnifiek gezicht.

U slaapt in het Mvuu camp, inclusief alle maaltijden en game drives
Opmerking: er is ook een luxe variant, Mvuu Lodge.

3 Mvuu Camp

Zomba

Dag 8 – 10
Na het ontbijt steken we weer de rivier over – met wat stops bij groepjes olifanten die zich aan de waterkant verzameld hebben – en rijden we naar het zuiden naar de historische stad Zomba, de vroegere hoofdstad van Malawi. Hier bevindt zich de oudste universiteit van het land en de Britse architectuur valt op. Deze streek is vooral populair vanwege het Zomba Plateau. Het ligt op ca 1800 meter hoogte en biedt prachtige uitzichten op en over Lake Chilwa, Mount Mulanje en Mozambique. Met riviertjes, meertjes en watervallen is het Zomba Nature Reserve een schitterend en afwisselend wandelgebied. Neem eventueel een gids mee. Neem ook tijd om de stad te verkennen.

U slaapt in Zomba Forest Lodge, inclusief alle maaltijden

4 Zomba Forest Lodge
Zomba Forest Lodge

Satemwa

Dag 10 – 13

Onze volgende stop is Huntingdon House op de Satemwa koffie- en thee plantage. Dit deel van het Malawi is onvergelijkbaar met wat we tot nu gezien hebben. Lange groene velden met paden en aan weerszijden theeplanten. Her en der zien we groepjes mensen in de velden aan het werk, een mand op de rug. Soms kijken ze even op als we stoppen om een foto te maken. Als we zwaaien, zwaaien ze terug. Het lijkt hier iets welvarender dan in andere delen van Malawi die we tot nu gezien hebben. Ongetwijfeld komt dat door de plantages.

Want er is werk genoeg: alleen al op ‘onze’ plantage Satemwa werken 2.000 mensen – en het is de kleinste van de 22 plantages die hier in deze streek gevestigd zijn. We maken met een gids een wandeling over de plantage, hij laat ons zien hoe diverse soorten thee worden gemaakt, door hetzelfde blaadje op een bepaalde manier te vouwen, knippen of draaien. We zijn diep onder der indruk als we horen dat er jaarlijks 70.000 verse planten worden gepoot. Dan heb je wel wat handen nodig inderdaad. Een groepje vrolijke vrouwen, op weg naar de theepauze, lacht ons toe. Ze hebben werk en inkomen, dat maakt het leven wel een stuk aangenamer.

Huntingdon House ziet eruit zoals je dan van een landhuis op een theeplantage verwacht. Een statig landhuis en een brede veranda. Een groot gazon ervoor, waar een paar andere gasten croquet spelen: je bent voormalige Engelse kolonie of je bent het niet.

We proeven de komende dagen diverse soorten koffie en thee, maar ook een Tea & Gin. Smakelijk!

Vanuit Huntingdon House maken we één van de volgende dagen ook een tocht naar Mount Mulanje, met 3.000 meter de hoogste berg van Zuidelijk Afrika. We rijden er naar toe door de groene koffie en theevelden. Het groen van de plantages en het grauw en grijs van Mulanje contrasteren op fascinerende wijze.  De berg ligt tegen Mozambique aan en van boven hebben we er een prachtig uitzicht over.

U verblijft in Huntingdon House, inclusief ontbijt.

5 Huntingdon House/Satemwa
Huntingdon House/Satemwa

Majete Wildlife Reserve

Dag 13 – 15

We rijden terug langs de theeplantages en kunnen het nog steeds niet laten: stoppen opnieuw voor foto’s. Malawi is gewoon té fotogeniek. We moeten door Blantyre – de grootste stad van Malawi – om aan de andere kant over de bergpas te rijden om uit te komen in het gebied waar we het Majete Wildlife Reserve vinden: onze volgende bestemming. Het is zaterdag. De stad is druk, we rijden in file langs de markt. Raampje open. We hebben geen haast en er is genoeg te zien.

Ook nu weer moeten we het laatste stuk over een verharde zandweg, maar nu circa 30 km. Het levert geen probleem om maar de gele kleur van het zand, de blauwe lucht, de zanderige dorpjes die we passeren, de vrouwen langs de weg in kleurrijke kleding en de mannen met een soms zo volgeladen fiets dat deze alleen maar voortgeduwd kan worden, zorgen voor het ene na het andere fascinerende schouwspel. Het is hier prachtig.

Bij de gate van Majete wordt ons uitgelegd waar we ons kamp vinden: dat is niet ingewikkeld. De komende dagen gaan we hier op safari!
Majete was ooit dikbevolkt met talloze wilde dieren maar zoals op veel plaatsen in Zuid-Afrika verloor het wild het van de stropers. De overheid van Malwi schakelde South-African Parks in om de wildstand te herstellen en de dieren te beschermen. Die organisatie had daarmee inmiddels rijke ervaring opgedaan in Zuid-Afrika. Nu leeft hier weer de Big Five, naast talloze elanden,  waterbucks, nyalas, hartebeesten, impala’s en zebra’s. Olifanten) zelfs in zo grote getalen dat een deel alweer in andere parken in Malawi wordt uitgezet. We zien veel wild bij de rivier. We passeren een groepje olifanten, waarvan één moeder ons wat te dichtbij vindt komen en ons luid tetterend wegjaagt.

U slaapt in Thawala Lodge inclusief alle maaltijden en game drives

Dag 15 – 16
Na ons verblijf in Majete Wildlife Reserve kunnen we vanaf Blantyre – met eventueel nog een overnachting – weer terugvliegen naar Nederland, via Ethiopë of Johannesburg in Zuid-Afrika. Er is ook een alternatief voor diegenen die graag een super safari beleving hebben: via Lilongwe nog drie dagen/twee nachten verlengen in Zabia, in South Luangwa National Park. Deze verlenging kan ook in de plaats komen van het verblijf in Majete.

6 Thawale Lodge

Kumbali Country Lodge

Kumbali Country Lodge is een privé-lodge gelegen op een voormalig een melkveebedrijf en een bosrijk natuurgebied van 650 ha. op slechts 15 minuten van het centrum van de hoofdstad. De 16 individuele rieten suites verspreid over de grote tuin, zijn comfortabel en ruim.  Het heeft de sfeer van een Afrikaans landhuis,  stijlvol en informeel. Het is niet voor niets één v...

Dag 1-4

Blue Zebra Island Lodge

Blue Zebra Island Lodge ligt in de hoek van het eiland Nankoma, een deel van de Marelli Island Archipelago, in het meer van Malawi National Park. Het biedt acht luxe lakeview tented ensuite chalets in een ongerepte omgeving, omringd door natuur en luxe. Het eiland ligt op 3 km van de kust, u bereikt het via een boottocht. Het restaurant biedt elke dag een keuze uit 3 menu's met vegetarische op...

Dag 4-6

Mvuu Camp

Het Mvuu Camp in Liwonde National Park ligt pal aan de oever van de rivier de Shire en beschikt over ruime twin (7) en familie chalets (5) voor maximaal 34 gasten. Twee keer per dag worden game drives gemaakt met de open safariwagen of met de boot op de rivier, waar ook krokodillen leven. Ook Walking safari’s behoren tot de mogelijkheden. Liwonde is vooral bekend om de grote aantallen olifan...

Dag 6-8

Zomba Forest Lodge

Het hooggelegen Zomba Forest Lodge is al 30 jaar een sfeervolle, intieme accommodatie, met slechts 4 kamers met alle een eigen badkamer de maximaal 8 gasten worden er ontvangen als vrienden. Er is geen elektriciteit dus kaarsen en lantaarns zorgen voor een warme sfeer. De kamers liggen rondom de gezellige lounge met een vuur, dat ’s avonds voor de huiselijke sfeer van een boshut zorgt. Prima...

Dag 8-10

Huntingdon House/Satemwa

Huntingdon House is een guesthouse op de Satemwa thee plantage. Het huis, nog steeds eigendom van dezelfde familie, dateert van 1930 en werd gebouwd door Maclean Kay, nadat deze in de jaren twintig besloot om niet terug te gaan naar Schotland, nadat hij verliefd was geworden op wat nu bekend staat als Satemwa Tea Estate – waar overigens ook koffie wordt verbouwd. Het landgoed en het huis wor...

Dag 10-13

Thawale Lodge

Sunbird Thawale Lodge is een perfecte uitvalsbasis om het Majete Wildlife Reserve te ontdekken. Het is enige wildreservaat in Malawi waar de Big Five kunnen worden bekeken. Thawale Lodge ligt in de lagere Shire-vallei in het zuidwesten van Malawi, op ongeveer 70 km van Blantyre. U vindt hier slechts acht tentchalets (4 x double, 4 x twin) en een Familiechalet, allemaal met eigen badkamers en elk m...

Dag 13-15