070-3223066 (Nederlandnl) 078-353100 (Belgiëbe) Nieuwsbrief
  • 12 dagen
  • Accommodaties geregeld
  • vanaf € 1950,- per persoon
Prijzen en aanvragen

Luxe vijf landenreis

Rondreis per eigen auto door Midden-Europa

Tijdens deze 12-daagse Luxe vijf landenreis per eigen auto bezoekt u Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië en Zwitserland. Logeer onderweg in luxehotels. Hoewel de reis op aanvraag ook uitgevoerd kan worden met verblijf in 4-sterrenhotels.

Duitsland en Oostenrijk
Start deze reis met de gastvrije vriendelijkheid van de Duitse streek de Allgäu in Beieren. Dé must-see van de streek is  het beroemde sprookjes kasteel Neuschwanstein. Maar bezoek ook de skischans van Garmisch Partenkirchen en de wintersportgebieden in de buurt. Rijd daarna door naar het romantische Salzburg in Oostenrijk. Geniet van deze kunstzinnige stad en de prachtige klanken van het erfgoed van Mozart.

Slovenië en Italie
Ruil hierna Oostenrijk in voor het relatief onbekende Slovenië. Maar na uw bezoek is het niet langer onbemind. Want wat is de natuur er rustgevend in en rond het stadje Spodnja Idrija. Dat op cultuurvlak overigens ook genoeg te bieden heeft. De reis van Spodjna naar het Italiaanse Verona is alleen al vanwege onze omweg langs Gorizia en Triëste de moeite waard. Na de boeiende rit verliezen ons in het Italiaanse Verona. Hier mag een bezoek aan het huis van Romeo en Juliet uit het gelijknamige Shakespeare-boek niet ontbreken. Maar uiteraard verkent u ook de omgeving van Verona tijdens deze luxe vijf landenreis per eigen auto. Wat te denken van de wijngebieden rondom de stad. Onder andere de wijnen Amarone en de Lugana komen hier vandaan. Toch niet de minste wijnen van Italië.

Naar Zwitserland
Onderweg naar Zwitserland passeren we het schitterende Como-meer. Hierna verruilen we het temperamentvolle Italie voor het meer statige Zwitserland. Tijdens deze luxe vijf landenreis per eigen auto zult u zich niet vervelen.  Wel zult u onder de indruk raken van de imposante kastelen van Bellinzona. Maar we bezichtigen ook schilderachtige plekjes rond het meer van Lugano. Om uiteindelijk bij ons prachtige verblijf aan het meer van Luzern uit te komen. Een perfect uitgangspunt om de verschillende kanten van Zwitserland te ontdekken. We wandelen er dichtbij zelfs nog even op de eeuwige sneeuw van de Titlis-gletsjer.

Net als al onze reizen, kan ook deze Luxe vijf landenreis per eigen auto geheel aan uw wensen worden aangepast. Zoekt u reizen naar Frankrijk per eigen auto? Kijk dan hier

Rondreis

Nr Dagen Plaats Hotel Nachten
1 1-4 Pfronten Burghotel Auf dem Falkenstein 3
2 4-6 Salzburg Schloss Mönchstein 2
3 6-8 Spodnja Kendov Dvorec 2
4 8-10 Verona Accademia 2
5 10-12 Luzern Palace Hotel Luzern 2

Pfronten

In Heidelberg zijn we lang genoeg om een indruk te krijgen van het imposante kasteel met in de kelder het grootste houten wijnvat ter wereld. Verder doorkruisen we slenterend het charmante middeleeuwse stadscentrum. Hier bruiste het dankzij de studenten die er aan de oudste universiteit van Duitsland studeren. Na een goede nachtrust vertrekken we richting Pfronten waar we na een rit van iets meer dan drie uur aankomen. Vanuit het spectaculair gelegen hotel Auf dem Falkenburg bezoeken we de kastelen van Ludwig II. Allereerst staat het barokke Schloss Linderhof met de fraaie tuinen op het programma. Ook het kasteel Hogenschwangau valt absoluut niet tegen. Vervolgens laven we ons eindelijk aan het wereldberoemde kasteel Neuschwannstein dat ter inspiratie diende voor het kasteel in Disney’s Doornroosje. Nadat we ons over het hoge toeristische gehalte van deze attractie hebben heengezet, bewonderen we de pracht en praal van dit heuse sprookjesslot. Allgäu is bekend vanwege de talrijke mogelijkheden voor wandelaars. Daarom trekken we onze bergschoenen aan, zoeken enkele routes uit en genieten van de schitterende natuur aan de voet van de Alpen. Als kers op de taart laten we ons naar de top van de Zugspitze vervoeren. Met een hoogte van 2.900 meter ook wel het dak van Duitsland genoemd. Winterwonderland ten top met drie gletsjers aan onze voeten.

1 Burghotel Auf dem Falkenstein

Salzburg

We checken uit en verlaten de rots die enkele nachten ons thuis was. De rit naar Salzburg duurt iets langer dan drie uur. We stoppen voor de lunch in München in de Englischer Garten, het enorme stadspark, om daarna de Kunstareal te bezoeken. In deze museumwijk hebben we het voor het kiezen met maar liefst tien musea op loopafstand van elkaar. Na een opbeurende koffie op het van de kerstmarkt beroemde Marienplatz beginnen we aan de rest van onze reis naar Oostenrijk. In Salzburg staan het geboortehuis van Mozart op ons programma. Dat deze aan de meest prestigieuze winkelstraat ligt, komt voor ons als winkelfanaten goed uit. In het huis met de klokketoren kwam in 1756 het muzikale genie ter wereld. Omdat we de liedjes uit The Sound of Music nog steeds kunnen dromen, brengen we ook een kort bezoek aan het huis van de beroemde familie Von Trapp. In de Joodse wijk struinen we langs de vele boetieks en souvenirwinkeltjes voordat we een koffie met Mozartkugeln nuttigen in het beroemde cafe Tomaselli, het oudste koffiehuis van Oostenrijk. ‘s Avonds sluiten we ons diner af met weer een lokale specialiteit: de Salzburg Nockerl. We krijgen geen genoeg van deze stad aan de Salzach. Die we om de omgeving te verkennen toch enkele keren verlaten. Historisch zeer relevant vinden we een bezoek aan de Obersalzberg, de privéberg van Adolf Hitler met het ondergrondse gangenstelsel. De natuur is adembenemend tijdens onze wandelingen in het nationale park van Berchtesgaden. In en rond het Schloss Fuschl stappen we even in het filmdoek van de Sissi-trilogie. Dit schilderachtige kasteel was het ouderlijk huis Possenhofen van de dartele Romy Schneider in de rol van Sissi, die het hart van keizer Franz Josep veroverde. Nu fungeert het als museum.

2 Schloss Mönchstein

Spodnja

Licht weemoedig nemen we afscheid van Beierse en Oostenrijkse sferen om onze tocht richting Slovenië te starten. Onderweg kunnen we kiezen uit een paar juwelen van bergmeren, waar Karinthië beroemd om is, zoals de Wörthersee, de Ossiachersee en de Millstättersee. Wij huren fietsen om de oevers van de Ossiachersee te verkennen. Later wandelen we vanaf Sattendorf naar de letterlijk oogverblindende Finsterback watervallen. De Kwarawankertunnel leidt ons Slovenië in. We stoppen bij de spectaculaire Vintgar Klamm, een diepe kloof temidden van adembenemende natuur en vlakbij kuuroord Bled dat ook weer aan een luisterrijk meer ligt. In het blauwgroene water ligt zelfs een eilandje met een heus kasteel erop. Aangekomen op onze volgende bestemming blijkt Spodnja een oase van rust te zijn. Vanuit hier brengen we een bezoek aan de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Om de talloze bezienswaardigheden te bewonderen huren we een fiets, die ons veilig door het autovrije centrum vervoert. We eten heerlijk aan de over van de Ljubljanica met gerechten die een fusie vormen van Oostenrijkse, Centraal-Europese en Italiaanse invloeden. Het mijnstadje Idrija ligt dichterbij Spodnja en is beschermd als werelderfgoed van Unesco. Het wordt omgeven door dichtbeboste berghellingen, waardoor het stadje erg geborgen aanvoelt. Idrija kent een bloeiend verleden dankzij de vondst van kwik. We bezoeken een kwikmijn en zijn onder de indruk van de grootte ervan. Overal in en rond het stadje zien we kanten kleedjes, kant verwerkt in kleding en gordijnen en we leren meer over de traditie van kantklossen in dit stadje. We bezoeken op een warme dag de koele grotten van Postonja. Vijf kilometer van deze door de Pivka rivier uitgesleten ondergrondse ruimten zijn geopend voor publiek. Er rijdt zelfs een treintje. De omgeving rond Spodnja is zo groen en biedt zoveel mogelijkheden dat we er zeker nog een keer terugkeren voor een sportieve outdoorvakantie.

3 Kendov Dvorec

Verona

De reis van vandaag met Verona als eindbestemming leidt ons door de Italiaanse autonome regio Friuli-Venezia-Giulia. We stoppen kort in de multiculturele grensstad Gorizia met aan Sloveense zijde Nova Gorica, ook wel het ‘Oostenrijkse Nice’ genoemd. In het Italiaanse Triëste drinken we een koffie op Piazza dell’Unità, Europa’s grootste plein aan zee en bewonderen de fontein van de vier continenten. De volgende stop op onze route is de stervormige vestingstad Palmanova. De kathedraal op het plein vinden we erg charmant. In Treviso strekken we onze benen door langs de rivier de Restera te wandelen, zo te zien een plaatselijk populaire bezigheid. We bewaren Venetië voor een andere keer en zoeken de serene rust op van Padua. Op de universiteit die hier in 1222 werd gesticht doceerde ooit de wereldberoemde astronoom Galileo Galilei. Uit diverse mogelijkheden kiezen we voor de natuur en medicinale planten in de botanische tuinen van Orto dei Semplici. ‘s Avonds laat komen we aan in Verona waar we op het Piazza Bra heerlijk Italiaans eten op een terras. De volgende dag werpen we dan – samen met talloze verliefde stelletjes – eindelijk een blik op het beroemde balkon van Julia uit Shakespeare’s beroemde stuk Romeo en Julia. Vanaf ons heerlijke hotel wandelen we naar het amfitheater. Een fysieke uitdaging vinden we in het beklimmen van de 84 meter hoge Torre dei Lamberti voor een fraai uitzicht over Verona. Later bezoeken we nog de middeleeuwse Castelvecchio burcht. Vanuit Verona gaan we naar Mantua, dat dit jaar is uitgeroepen tot de hoofdstad van de Italiaanse cultuur. Als echte wijnliefhebbers bezoeken we vervolgens het vestingstadje Soave, de geboortegrond van de sublieme witte wijn Soave Classico. Als perfecte afsluiter van de dag drinken we – in de voetsporen van historische figuren als Napoleon, Tsaar Alexander II en Winston Churchill – iets op het terras van een beroemd hotel op de Punta San Vigilio aan het Gardameer. Een ander sensationeel panorama vinden we later op top van de Monte Baldo (1.760 meter) waar we verrassend snel zijn met de efficiënte kabelbaan. Boven vallen we stil, zo mooi is het uitzicht. Later rijden we via de schitterende westelijke oever naar Riva del Garda in het noorden, waar we nog even van het zonnetje genieten op het ruime strand en een ijsje eten in het pittoreske historische centrum.

4 Accademia

Luzern

Van Verona rijd je in iets meer dan vier uur naar het Zwitserse Luzern. Wij doen er langer over want willen enkele mooie plekken onderweg niet overslaan. We slaan de steden Brescia en Milaan over en drinken een koffie op een gezellig pleintje in de Cità Alta van Bergamo. Hier zijn ook gelijk de meeste bezienswaardigheden zoals het kunstmuseum Accademia Carrara. Omdat we deze rondreis toch al veel meren hebben gezien, bezoeken we graag het Como meer. Hier hebben we zoveel van gehoord en we zien graag de villa’s met wondermooie tuinen en het uitzicht op de Alpen en de wolkenkrabbers van Milaan met eigen ogen. Voor het laatste stappen we in het plaatsje Como in de Brunate kabelbaan. Verder op onze route bekijken we de drie indrukwekkende burchten van Bellinzona en de beroemde stadsmuur, allen werelderfgoed. Bellinzona doet nog erg Italiaans aan, ook al ligt het over de grens in Zwitserland. Door het beeldschone landschap rijden we noordwaarts richting Luzern. We nemen de Gotthard Pas en laven ons aan het fabelachtige uitzicht. In Luzern bewonderen we de schilderingen op het plafond van de houten Kapellbrücke. We nemen het fraaie uitzicht over de stad in ons o vanaf de torens van de Museggmauer, de oude stadsmuur. Voor de afwisseling besluiten we de sneeuw op te zoeken. Dit kan vanuit het schilderachtig gelegen plaatsje Engelberg. Een gondelbaan brengt ons naar de Trübsee aan de voet van de Titlis-berg. Hier kijken we even rond en bekijken de prachtige natuur alvorens we ons verder omhoog laten vervoeren naar de top van de Titlis en over de eeuwige sneeuw van de gletsjer met dezelfde naam wandelen. Een echt bijzondere ervaring is de wandeling door de blauwig-aandoende ijsgrot. Vanuit Luzern bestijgen we nog de Pilatusberg en maken we een boottocht over het Vierwoudstedenmeer. We kunnen Zwitserland niet verlaten voor we ‘geraclette’ hebben en we bestellen er dan ook in in het gezellige Zunfhausrestaurant Pfistern aan het water. Een echte aanrader!

5 Palace Hotel Luzern

Burghotel Auf dem Falkenstein

Dit sensationeel op een hoge rots gebouwde hotel heeft een bijna 360º zicht op de omgeving beneden in de diepte. Deze ligging op 1.200 meter hoogte staat garant voor een onvergetelijke ervaring. Ooit had koning Ludwig II de droom hier op de ruïnes van kasteel Frankenstein een sprookjesslot te bouwen. Nu is het ook een sprookje, maar dan in hotelvorm. Na een avontuurlijke reis naar boven ...

Dag 1-4

Schloss Mönchstein

Eenmaal binnen in dit fantatische, moderne kasteel dat Hotel Schloss Mönchstein eigenlijk is, kun je je goed voorstellen dat Mozart hier zou rondlopen. Met een wondermooi zicht op zijn stad Salzburg en op slechts zeven minuten lopen door het enorme park naar het historische centrum, bevind je je in een echte oase. Uitermate geschikt voor een romantisch rendez-vous of gewoon om even helemaal t...

Dag 4-6

Kendov Dvorec

De geschiedenis van dit landhuis waarvandaan men vroeger op jacht ging, gaat terug tot het jaar 1377. Met een rustieke ligging op een heuvel boven het kleine, historische stadje Spodnja Idrija, vormt hotel Kendov Dvorec een perfecte uitvalsbasis om de Italiaanse steden Triëste en Gorizia te bekijken of de Sloveense hoofdstad Lubjiana (allen op circa een uur rijden afstand). Tussen december en...

Dag 6-8

Accademia

In het historische hart van Verona liggen 95 elegante en ruime kamers op u te wachten in een al even historisch pand. Op loopafstand van onder meer de Arena - waar zomers het beroemde operafestival wordt gehouden - , van het Piazza Bra, de kathedraal en de woning van Juliet met het befaamde balkon vanwaar zij luisterde naar de serenades van haar geliefde Romeo. De staf van het hotel staat altijd v...

Dag 8-10

Palace Hotel Luzern

Dit majestueuze hotel biedt alles waarvan de op luxe en verwennerij gerichte reiziger kan dromen. Van culinaire bijzonderheden in het eigen restaurant Merlin tot iets unieks als een heuse Singing Bowl: dat is een vibrerende klankschaal om volledig in tot rust te komen. Dan hebben we het nog niet over een unieke Davidoff rookkamer, de Spa of een loungeterras op het dak exclusief voor gasten van een...

Dag 10-12