070-3223066 (Nederlandnl) 078-353100 (Belgiëbe) Nieuwsbrief

Zorgeloos vakantie reserveren met Corona-omboekgarantie

Reisorganisatie AmbianceTravel introduceert Corona-omboekgarantie voor alle nieuwe reizen met eigen vervoer die in de maand maart vastgelegd worden. Voor fly-drives gelden afwijkende voorwaarden die afhankelijk zijn van het beleid van de luchtvaartmaatschappij. 

Klanten kunnen hun vakantie kosteloos omboeken wanneer er tussen het moment van boeken en de reisdatum een Corona-uitbraak wordt vastgesteld op de vakantiebestemming. AmbianceTravel.nl wil hiermee zorgen bij de consument wegnemen over het al dan niet boeken van een vakantie.

Als uitgangspunt voor de beoordeling of reizen naar een bepaald gebied verantwoord is, geldt het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken (BZ). Indien een gebied door BZ als rood wordt aangemerkt, heeft de klant al het recht om kosteloos te annuleren. Bij AmbianceTravel kan de klant nu ook bij oranje (alleen noodzakelijke reizen) of geel (let op: veiligheidsrisico’s) tot 14 dagen voor de aankomstdatum kosteloos wijzigen naar een andere bestemming. De klant kan de vakantie omboeken naar een nieuwe bestemming met een gelijkwaardige reissom. Ook is uitstel mogelijk naar een later moment in 2020 zolang de vertrekdatum vóór 31 oktober 2020 is.

Hieronder het antwoord op de meest voor de hand liggende vragen:

Vraag: Geldt de garantie ook voor fly-drives?
De Corona-omboekgarantie geldt alleen voor autovakanties. Echter, indien u een fly-drive wilt omboeken, zullen wij alleen de kosten die de luchtvaartmaatschappij en de autoverhuurder in rekening brengen, aan u door berekenen. KLM berekent bijvoorbeeld voor vluchten tot en met eind mei geen omboekingskosten, Transavia maakt een onderscheid tussen reizen naar Noord-Italie (kosteloos omboeken) en andere bestemmingen (€ 50,- per persoon per enkele reis + het tariefsverschil tussen de oorspronkelijke ticketprijs en de nieuwe ticketprijs als kosten). Andere maatschappijen zoeken wij graag voor u uit.

Vraag: Stel dat de vluchten van een alternatieve bestemming duurder zijn tegen het moment dat ik om wil boeken, vergoedt u dan ook het verschil in prijs met mijn oorspronkelijke ticketprijs?
Neen, wij vergoeden geen tariefsverschillen, wij berekenen alleen de netto kosten van de luchtvaartmaatschappij. Overigens kan het ook zijn dat de nieuwe vlucht goedkoper is geworden dan uw oorspronkelijke vlucht. Als veel consumenten wachten met boeken, zullen de ticketprijzen dalen. In dat geval betaalt u uiteraard geen toeslag maar blijft uw ticketprijs dezelfde.

Vraag: Stel dat er geen Corona-uitbraak is en Buitenlandse Zaken (BZ) geen beperkingen oplegt, kan ik dan toch wijzigen?
Indien u zonder Corona-gerelateerde aanleiding wilt wijzigen, gelden de normale bepalingen.

Vraag: Ik heb al geboekt bij AmbianceTravel, geldt de omboekgarantie dan ook voor mij?
We zullen ons uiterste best doen om ook de bestaande boekingen desgewenst om te kunnen boeken naar een andere bestemming maar zijn daarbij ook afhankelijk van onze leveranciers. Want daarover hebben we uiteraard geen afspraken van te voren kunnen maken met onze partners. Informeer dus naar de mogelijkheden als uw bestemming door BZ als oranje of geel wordt aangemerkt en u zich niet prettig voelt met de boeking die u reeds heeft lopen.

Vraag: Stel dat ik in april wil boeken, geldt de garantie dan ook voor mij?
In principe geldt de garantie tot en met boekingen die op uiterlijk 31 maart worden vastgelegd. Te zijner tijd zal gekeken worden naar het effect op de boekingen en zal heroverwogen worden of de garantie moet worden doorgezet naar boekingen die in april worden vastgelegd. Momenteel geldt de garantie dus niet voor boekingen die in de maand april worden gemaakt.

Vraag: Ik ga een rondreis maken en voor slechts één van de etappes van mijn rondreis geldt een BZ-advies oranje of geel, mag ik dan wijzigen naar een andere bestemming?
Indien op één van de etappes van uw reis er een BZ-advies oranje of geel is, zullen wij in eerste instantie in overleg met u proberen om de reis zodanig om te leiden dat u niet in het besmette gebied komt. Mocht dat niet lukken, dan geldt de corona-omboekgarantie ook voor u.

Vraag: De uitbraak doet zich voor binnen 14 dagen voor vertrek, geldt de garantie dan ook voor mij?
Wij hebben momenteel afspraken gemaakt voor een termijn tot 14 dagen voor vertrek maar mocht zich een situatie voordoen dat er binnen 14 dagen voor vertrek op uw bestemming een uitbraak zou zijn en BZ het advies van groen naar oranje of geel wijzigt, dan zullen wij uiteraard ons best doen om u toch om te kunnen boeken maar we zijn daarbij wel afhankelijk van de medewerking van onze leveranciers. 

Vraag: De uitbraak doet zich voor in Nederland in mijn omgeving en ik krijg het advies thuis te blijven. Geldt de garantie dan ook voor mij of mijn reisgenoot?
Deze garantie is niet bedoeld voor een situatie die zich in Nederland kan voordoen dus in dat geval moet u zich beroepen op uw reis- en annuleringsverzekering en van te voren goed onderzoeken of de verzekering dat dekt. De corona-omboekgarantie is daar niet voor bedoeld.

 

Individuele rondreizen Italië Spanje Portugal

Gerelateerde reizen

Bel of mail mij terug